Psychiatrická liečebňa Samuela Bluma v Plešivci je štátnou príspevkovou organizáciou zriadenou na poskytovanie zdravotníckych služieb. Predmetom činnosti je poskytovanie špeciali-zovanej ústavnej a ambulantnej zdravotnej starostlivosti pacientom s psychickými chorobami a poruchami.
Účelom kódexu je stanoviť a podporovať základné zásady a pravidlá správania sa zamestnan-cov Psychiatrickej liečebne Samuela Bluma v Plešivci (ďalej len „PLSB“), ktoré je každý za-mestnanec povinný ctiť, dodržiavať a vytvárať tak základ pre budovanie a udržiavanie dôvery verejnosti, najmä v procese poskytovania zdravotnej starostlivosti. Jeho cieľom je vytvoriť príjemné a bezpečné prostredie pre liečbu ľudí s duševnými poruchami, ktoré rešpektuje indi-viduálne potreby každého človeka.
Rozsah platnosti
Etický kódex sa vzťahuje na všetkých zamestnancov PLSB. Prístup k dôverným informáciám (identita pacientov,jeho osobných údajov, resp. správania v rámci liečby,pobytu v nemocnici) sa vzťahuje na všetkých zamestnancov PLSB. Bol prerokovaný a odsúhlasený manažmentom PLSB a zástupcami odborovej organizácie pri PLSB. Etický kódex je zverejnený v elektronic-kej podobe na internetovej stránke PLSB.
Preambula
Kódex ako základná etická norma správania sa zamestnancov, nadväzuje na práva a povinno-sti stanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi a etickými princípmi. Kódex predsta-vuje isté vyjadrenie celkovej filozofie organizácie. Je to filozofia slušnosti, korektného prístu-pu, ale aj profesionálneho citu a osobnej zodpovednosti každého zamestnanca.
PLSB vytvára svojim zamestnancom dôstojné podmienky pre riadny výkon ich povinností. Svojim zamestnancom, pacientom aj verejnosti poskytuje informácie v maximálnej možnej miere, samozrejme v súlade s platnými právnymi predpismi.
Poslanie kódexu etického správania
Etický kódex je jednotným štandardom pravidiel a noriem správania sa PLSB a jeho zamest-nancov, vo vnútri organizácie medzi jej zamestnancami na všetkých úrovniach a vo vzťahu k externému prostrediu organizácie – k pacientom, ich príbuzným, k obchodným partnerom, predstaviteľom štátnej a verejnej správy, občianskym združeniam, záujmovým skupinám, všetkým občanom Slovenskej republiky.
Rozsah pôsobnosti
- Etický kódex je jedným zo základných dokumentov PLSB Vzťahuje sa na všetkých zamestnancov ako aj na ďalšie fyzické osoby konajúce v mene PLSB.
- Povinnosťou všetkých zamestnancov PLSB v akomkoľvek pracovnoprávnom vzťahu je dodržiavať tento Etický kódex, konať v jeho súlade a zároveň aj požadovať všetky spolupracujúce tretie strany, vrátane externých poradcov, dodávateľov a iných ob-chodných partnerov, aby rešpektovali zásady Etického kódexu.
- Všetci zamestnanci PLSB sú povinní zachovávať vysoký morálny štandard v obchodnom a pracovnom správaní, vytvárať pracovné prostredie dôvery a úcty.
- Každý zamestnanec ako aj každá fyzická osoba, konajúca v mene PLSB musí byť oboznámená s Etickým kódexom.
Dôvernosť informácií
Zásadou PLSB je zabezpečiť dôverné zaobchádzanie s finančnými, prevádzkovými a inými informáciami a zabraňovať zneužívaniu informácií získaných zamestnancami organizácií po-čas trvania pracovného pomeru, informácie ostávajú dôverné aj po ukončení pracovného po-meru. Nelegálne využitie dôverných a strategických informácií organizácie zo strany zamest-nancov sa považuje za závažné porušenie pracovnej disciplíny a môže mať za následok ukon-čenie pracovného pomeru. To neplatí pre poskytnutie informácií v súlade so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám.
Vzťahy s obchodnými partnermi
- Čestný a korektný prístup voči obchodným partnerom je predpokladom úspešného a trvalého obchodného vzťahu.
- Správanie vo vzťahu k partnerom je diskrétne, zdvorilé, bez akéhokoľvek zvýhodňo-vania, predsudkov a diskriminácie. PLSB sa zaväzuje používať iba legitímne obchod-né metódy a informácie získané od obchodného partnera alebo klienta považuje za dô-verné.
- Zamestnanci PLSB, ani ich priami rodinní príslušníci nesmú prijať od obchodných partnerov žiadne peňažné dary alebo iné provízie.
- PLSB môže prijať sponzorský dar len na základe darovacej zmluvy alebo sponzorstva, ktoré musí byť v súlade s internými predpismi PLSB.
- Brať dary alebo sponzorstvo samostatne, bez potvrdenia, je v PLSB neprípustné a po-dľa zákona trestné.
- Zamestnávateľ ani zamestnanec neprijíma za odbornú a zdravotnú starostlivosť o pa-cienta žiadne dary, služby, pozornosti alebo iné výhody.
Základné princípy správania sa zamestnancov
- Zamestnanec pri plnení svojich úloh postupuje nestranne a transparentne. Rozhoduje na základe riadne a objektívne zisteného skutkového stavu veci, pričom dôsledne dbá na rovnosť účastníkov tak , aby nedochádzalo k ujmam na ich právach a oprávnených záujmoch a vyhýba sa konaniu, ktoré by mohlo ohroziť dôveru verejnosti v nestran-nosť a objektivitu rozhodovania.
- Zamestnanec udržiava sám vysokú mieru svojej pracovnej aktivity. Ak sa nachádza v osobnej situácii, ktorá obmedzuje jeho plnohodnotný pracovný výkon, môže požiadať zamestnávateľa o sprostredkovanie psychologickej, psychiatrickej či inej odbornej po-moci v rámci kapacít PLSB alebo aj mimo nej.
- Postoje a konanie zamestnanca sú politicky nezávislé. Postoje v práci nesmú odrážať jeho politickú príslušnosť alebo sympatiu. Postoje v súkromí nesmú spochybňovať jeho politickú nezávislosť v pracovných veciach.
- Zamestnanec je povinný plniť svoje úlohy čestne, svedomito a zodpovedne, v dobrej viere a v zhode s poslaním organizácie. Výkon práce musí byť spojený s maximálnou mierou slušnosti, porozumenia a ochoty. Voči verejnosti vystupuje zdvorilo a s úctou. Ak sa stretne s vulgárnymi prejavmi, urážkami či agresívnym správaním v spojitosti s prejavmi ľudí s duševnou poruchou,musí konať profesionálne v zmysle príslušných štandardov.
- Zamestnanec vyjadruje svoj vzťah k pacientom, ich príbuzným a k ostatnej verejnosti predovšetkým kvalitou svojej práce a spôsobom svojho správania.Zamestnanec sa mu-
- sí správať tak, aby sa v rámci svojich pracovných i mimopracovných aktivít vyvaroval znevažovaniu či diskriminácii alebo naopak protežovaniu pacientov,ostatných zamest-nancov i iných ľudí na základe:
- pohlavia
- etnickej, rasovej príslušnosti či jazyka
- sexuálnej orientácie
- náboženského vyznania
- rodinného alebo partnerského vzťahu
- psychosociálneho postihnutia
- somatického či zmyslového postihnutia
- akéhokoľvek iného postihnutia
- sociálneho stavu či povesti
- veku a rozumovej vyspelosti
- majetku či spoločenského postavenia
- Zamestnanec už svojim zovňajškom vyjadruje úctu k pacientom a svojmu povolaniu, na pracovisku sa pohybuje upravený, v predpísanom odeve podľa pracovného zarade-nia a na viditeľnom mieste nosí menovku.
- Pri komunikácii s pacientmi, ich príbuznými alebo ďalšími osobami sa zamestnanec predstaví, rovnako to platí i pri telefonickej či elektronickej komunikácii.
Spolupráca a vzťahy medzi zamestnancami
- Zamestnanec svojim konaním a vzťahmi k spolupracovníkom vytvára dobrú klímu na pracovisku, založenom na spolupráci, úcte, dôvere a solidarite.
- Zamestnanec si váži a ochraňuje dôstojnosť a súkromie spolupracovníkov.
- Zamestnanci svojim správaním vytvárajú korektné a súdržné pracovné prostredie. Zdravotnícki a nezdravotnícki pracovníci nemôžu existovať jeden bez druhého, preto sa navzájom ctia a rešpektujú.
- Vedúci zamestnanec okrem toho:
- je vzorom správania, prístupov a konania pre spolupracovníkov
- podporuje rozvoj schopnosti svojich spolupracovníkov
- spravodlivo oceňuje spolupracovníkov podľa ich výkonu
- je otvorený k pripomienkam spolupracovníkov.
Konflikt záujmov
- Zamestnanec koná vždy vo verejnom záujme. Nepripustí, aby došlo ku konfliktu jeho osobných, súkromných záujmov s jeho postavením zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme. Jeho povinnosťou je vyhnúť sa takému konfliktu a zároveň pred-chádzať situáciám, ktoré môžu vyvolať podozrenie z konfliktu záujmov.
- Zamestnanec sa nezúčastňuje žiadnej činnosti nezlučiteľnej s riadnym výkonom jeho pracovných povinností.
Dary a iné výhody
- Zamestnanec nevyžaduje ani neprijíma dary, úsluhy, pozornosti a iné výhody, ktoré by mohli ovplyvniť jeho rozhodovanie a profesionálny prístup vo veci, alebo ktoré by bolo možné považovať za odmenu za prácu, ktorá je jeho povinnosťou.
- Zamestnanec nepripustí, aby sa v súvislosti s plnením zverených úloh dostal do pozí-cie, v ktorej je zaviazaný oplatiť preukázanú službu alebo výhodu, ktorá ho zbavuje nestrannosti v rozhodovaní.
- Zamestnanec je povinný i v súkromnom živote vyhnúť sa takémuto správaniu a čin-nostiam, ktoré by mohli znížiť dôveru v nestranný výkon práce vo verejnom záujme, alebo zadať príčinu k nátlaku na zamestnanca v dôsledku jeho konania, ktoré je v roz-pore s právnymi predpismi alebo etickými normami.
- Zamestnanec môže prijímať sponzorstvo za účelom účasti na vzdelávacích aktivitách v zmysle platnej legislatívy.
Zneužitie úradného postavenia
- Zamestnanec nezneužíva výhody plynúce z postavenia, ani informácie získané pri plnení úloh na získanie akéhokoľvek majetkového, či iného prospechu.
- Zamestnanec neponúka ani neposkytuje žiadnu výhodu vyplývajúcu z jeho služobného postavenia.
- Zamestnanec si neprivlastní pre vlastnú potrebu a prospech žiadne zdroje, majetok, či finančné prostriedky nemocnice a vedome neprispeje k tomu, aby to urobil niekto iný.
Všeobecné povinnosti zdravotníckeho pracovníka
Poslaním zdravotníckeho pracovníka je vykonávať zdravotnícke povolanie svedomito, statočne, s hlbokým ľudským vzťahom k človeku.
- Stavovskou povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je profesionálna starostlivosť o zdravie jednotlivca a spoločnosti v súlade so zásadami ľudskosti, v duchu úcty k ľudskému životu od jeho počiatku až do konca s rešpektovaním dôstojnosti ľudského jedinca.
- Povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je zachovávať život, chrániť, podporovať a obnovovať zdravie, predchádzať chorobám, mierniť utrpenie bez ohľadu na národ-nosť, rasu,vierovyznanie,sexuálnu orientáciu, politickú príslušnosť, spoločenské po-stavenie, morálnu či rozumovú úroveň a povesť pacienta.
- Zdravotnícky pracovník pri výkone svojho povolania postupuje v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
- Povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je byť za všetkých okolností vo svojich pro-fesionálnych rozhodnutiach nezávislý, zodpovedný a spoľahlivý.
- Zdravotnícky pracovník pomáha pacientom uplatňovať právo slobodného výberu zdravotníckeho pracovníka v rámci kompetencií vedúceho pracovníka.
Zdravotnícky pracovník a výkon jeho povolania
- Zdravotnícky pracovník v rámci svojej odbornej spôsobilosti a kompetencie vykonáva preventívne výkony, diagnostické výkony a liečebné výkony spôsobom zodpovedajú-cim súčasným poznatkom vedy.
- Zdravotnícky pracovník plní svoje povinnosti aj v situáciách verejného ohrozenia a pri katastrofách prírodnej alebo inej povahy.
- Od zdravotníckeho pracovníka nemožno vyžadovať taký výkon alebo spoluúčasť na ňom, ktorý odporuje jeho svedomiu, okrem prípadov na ochranu života, zdravia alebo práv pacienta.
- Zdravotnícky pracovník nesmie predpisovať a podávať lieky, od ktorých vzniká závis-losť, alebo také lieky, ktoré majú účinky dopingu na iné ako liečebné účely.
- Zdravotnícky pracovník, ktorý vykonáva povolanie, je povinný dbať o svoj odborný rast a sústavne sa vzdelávať.
- Zdravotnícky pracovník je povinný pri výkone povolania primerane chrániť zdravotnú dokumentáciu pred neoprávnenou zmenou, zničením alebo zneužitím.
- Zdravotnícky pracovník nesmie sám alebo po dohovore s inými ordinovať neúčelne diagnostické, liečebné ani iné výkony.
- Pri predpisovaní a odporúčaní liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potra-vín sa zdravotnícky pracovník nesmie riadiť komerčnými hľadiskami, ale výlučne poznatkami lekárskej vedy, profesionálnym úsudkom, svojim svedomím a potrebou pacienta.
Zdravotnícky pracovník a pacient
- Zdravotnícky pracovník si vo vzťahu k pacientovi plní svoje profesionálne povinnosti.
- Zdravotnícky pracovník sa k pacientovi správa korektne, s pochopením, s rešpektova-ním intimity, s trpezlivosťou a nezníži sa k hrubému alebo nemravnému konaniu. Zdravotnícky pracovník rešpektuje pacienta ako rovnocenného partnera so všetkými občianskymi právami i povinnosťami vrátane zodpovednosti za svoje zdravie.
- Zdravotnícky pracovník nesmie napomáhať porušovaniu cti a dôstojnosti človeka, alebo sa na takomto procese zúčastňovať.
- Zdravotnícky pracovník je povinný v rozsahu svojich kompetencií zrozumiteľným spôsobom poučiť pacienta alebo jeho zákonného zástupcu o charaktere ochorenia, za-mýšľaných diagnostických a liečebných postupoch,vrátane rizík o uvažovanej prog- nóze a o ďalších dôležitých okolnostiach, ktoré môžu nastať v priebehu diagnostiky a liečby.
- Zdravotnícky pracovník je povinný získať informovaný súhlas pacienta, jeho zákon-ného zástupcu alebo splnomocneného zástupcu pred poskytnutím nezvratného zdra-votníckeho výkonu.
- Zdravotnícky pracovník nijakým spôsobom nesmie zneužiť dôveru a závislosť pa-cienta. Všetky informácie získané pri výkone povolania sú dôverné počas života pa-cienta, ako aj po jeho smrti. A to aj po skončení pracovného pomeru zamestnanca.
Vzťahy medzi zdravotníckymi pracovníkmi
- Základom vzťahov medzi zamestnancami je vzájomné uznávanie jednotlivých zdra-votníckych profesií, čestné, slušné a spoločensky korektné správanie spolu s kritickou náročnosťou, rešpektovaním kompetencií a priznaním práva na odlišný názor.
- Zdravotnícki pracovníci, ktorí súčasne alebo následne vyšetrujú, liečia alebo ošetrujú toho istého pacienta, vzájomne spolupracujú.
- Zdravotnícki pracovníci sú povinní požiadať ďalšieho zdravotníckeho pracovníka o konzílium vždy, keď si to vyžadujú okolnosti a pacient s tým súhlasí. Majú právo navrhnúť osobu konzultanta. Závery konziliárneho vyšetrenia majú byť dokumento-vané písomne a je povinnosťou informovať o nich pacienta s osobitným dôrazom v prípadoch, keď sa názory zdravotníckych pracovníkov rôznia.
- Zdravotnícki pracovníci nesmú poskytovať zdravotnú starostlivosť za prítomnosti oso-by, ktorá nie je zdravotníckym pracovníkom. Výnimkou uvedených zásad je osoba, ktorá zdravotníckemu pracovníkovi umožňuje poskytnúť prvú pomoc, alebo taká oso-ba, ktorá sa v zdravotníckom zariadení vzdeláva, a ďalšia osoba, s ktorej prítomnosťou pacient súhlasí. Vzhľadom na charakter práce v PLSB však môže ošetrujúci lekár ne-súhlasiť s prítomnosťou ďalších osôb, aj napriek súhlasu pacienta ak to ohrozuje jeho zdravotný stav.
- Zdravotnícky pracovník nesmie podporovať činnosť nezdravotníckeho pracovníka vykonávajúceho činnosť, ktorú môže vykonávať len zdravotnícky pracovník.
Oznamovacia povinnosť
- Zamestnanec je povinný bezodkladne oznámiť svojmu nadriadenému:
- prípady konfliktu záujmov, resp. nemožnosti vyhnúť sa konfliktu záujmov
- ak je požiadaný, aby konal v rozpore s právnymi predpismi, alebo etickým kódexom
- zistenia, straty alebo poškodzovania verejného majetku
- zistenia alebo podozrenia z podvodného alebo korupčného konania
- ponúknutie akýchkoľvek výhod, ktoré by mohli mať nežiaduci vplyv na jeho rozhodovanie a výkon funkcie
Záverečné ustanovenia
- Tento etický kódex nenahrádza pracovný poriadok PLSB, avšak je jeho neoddeliteľ-nou súčasťou. Je doplnkovým materiálom ku všetkým interným predpisom pracovno-právneho charakteru PLSB.
- Etický kódex nadobúda účinnosť dňom 01.09.2021
V Plešivci , dňa 01.09.2021
Mgr. Ľubomíra Maliňáková
Predseda odborovej organizácie
MUDr. Pavol Džodla , MBA
riaditeľ PL SB v Plešivci